İsa Kurtarıcı ve beden almış Tanrı olduğundan dolayı, dünyada yaşamış olan en önemli kişidir. O, yarı insan yarı Tanrı değildir. O, tam Tanrı ve tam insandır. Yani İsa’nın iki ayrı doğası vardı: Tanrısal ve insani doğası. İsa, başlangıçta Tanrı’da olan, Tanrı olan ve beden almış olan Söz’dür (Yuhanna 1:1, 14). Tek bir kişi olan İsa’nın Tanrısal ve insani doğası vardır; yani o Tanrı ve insandır. Söz beden aldığı için, Tanrısal doğa değişmedi (Yuhanna 1:1, 14). Söz, insanlıkla birleşti (Koloseliler 2:9). Ayrıca İsa, “kendisinde Tanrı olan” ya da “Tanrı ilkesini sergileyen” biri değildir. O, Tanrı’dır ve Üçlübirliğin ikinci kişisidir. “Oğul, Tanrı yüceliğinin parıltısı, O’nun varlığının öz görünümüdür. Güçlü sözüyle her şeyi devam ettirir.” (İbraniler 1:3). İsa’nın iki doğası ne “birbiriyle karıştı” (Eutychianizm), ne de yeni bir Tanrı-insan doğasını ortaya çıkardı (Monofizit). İki doğa da birbirinden ayrıdır, ancak tek bir kişi olan İsa’da birlik olarak etkinler. Buna, Hipostatik Birleşme denir.
Aşağıdaki tablo, İsa’nın iki doğasının da “etkinliğini” göstermektedir:
İsa tek bir kişidir |
|
TANRI
|
İNSAN |
O’na tapınıldı (Matta 2:2, 11; 14:33; 28:9) | O, Baba’ya tapındı (Yuhanna 17) |
O’na dua edildi (Elçilerin İşleri 7:59; 1.Korintliler 1:1-2) | O, Baba’ya dua etti (Yuhanna 17:1) |
O’na Tanrı dediler (Yuhanna 20:28; İbraniler 1:8) | O’na insan dediler (Markos 15:39; Yuhanna 19:5) |
O’na Tanrı’nın Oğlu dediler (Markos 1:1) | O’na İnsanoğlu dendi (Yuhanna 9:35-37) |
O günahsızdı (1.Petrus 2:22; İbraniler 4:15) | O denendi (Matta 4:1) |
O her şeyi bildi (Yuhanna 21:17) | O, bilgelikle büyüdü (Luka 2:52) |
O sonsuz yaşam veriyor (Yuhanna 10:28) | O öldü (Romalılar 5:8) |
Tanrılığın doluluğu O’ndadır (Koloseliler 2:9) | O’nun eti ve kemikleri vardı (Luka 24:39) |
Communicatio İdiomatum
Communicatio İdiomatum (Latince: “niteliklerin iletişimi”), İsa’nın nasıl insani ve Tanrısal doğaya tek bedende sahip olduğunu anlatan doktrindir. Bu da, İsa’nın kendi insani ve Tanrısal niteliklerini açıkça ileri sürebileceği anlamına geliyor. Bu nedenle, dünya yaratılmadan önce Baba’yla birlikte yüceliğe sahip olduğunu söyleyebilir (Yuhanna 17:5). İsa’nın dünyaya gelmesi Meryem’in rahminden olmuşsa bile, O gökten geldiğini (Yuhanna 3:13); ve her yerde var olabileceğini (Matta 28:20) söyleyebilir.
Hristiyanlık dışı olan tarikatların en sık düştükleri hata, Mesih’in iki doğasını anlamamalarıdır. Örneğin, Yehova’nın Şahitleri İsa’nın insani doğasını ele alıp, Tanrısallığını yok sayıyorlar. Onlar devamlı olarak İsa’nın Tanrı olduğunu yazan ayetlere karşılık olarak, İsa’nın insan olduğunu anlatan ayetleri gösteriyorlar. Hristiyan Bilimciler ise tam tersini yapıyorlar. Onlar İsa’nın Tanrılığını ele alıp, O’nun gerçekten bir insan olduğunu kabul etmiyorlar.
İsa’yı ve O’nunla ilgili olan diğer bütün doktrinleri anlamak için, İsa’nın iki doğasının anlaşılması ve açıklanması gereklidir. İsa, iki doğası bulunan tek bir kişidir. Bu nedenle O bilgelikte ve boyda gelişiyor (Luka 2:52) ve buna rağmen her şeyi biliyordu (Yuhanna 21:17). İsa, insan bedeni almış Tanrı’dır (Yuhanna 1:1, 14).
Kutsal Kitap, İsa Mesih hakkındadır (Yuhanna 5:39). Peygamberler, O’nun hakkında peygamberlik ettiler (Elçilerin İşleri 10:43). Baba, O’na tanıklık etti (Yuhanna 5:37; 8:18). Kutsal Ruh, O’na tanıklık etti (Yuhanna 15:26). İsa’nın yağtığı işler, O’na tanıklık etti (Yuhanna 5:36; 10:25). Kalabalıklar, O’na tanıklık etti (Yuhanna 12:17). İsa’nın kendisi de, kendisi için tanıklık etti (Yuhanna 14:6; 18:6).
Mesih’in Tanrılığıyla ilgili diğer ayetler de şunlardır: Yuhanna 10:30-33; 20:28; Koloseliler 2:9; Filipililer 2:5-8; İbraniler 1:6-8 ve 2.Petrus 1:1.
1.Timoteos 2:5’te şöyle yazıyor, “Çünkü tek Tanrı ve Tanrı’yla insanlar arasında tek aracı vardır. O da insan olan ve kendisini herkes için fidye olarak sunmuş bulunan Mesih İsa’dır.” Şu anda, göklerde Tanrı’nın tahtında oturan biri vardır. O, bizi Baba’nın önünde savunmaktadır (1.Yuhanna 2:1). O, bizim kurtarıcımızdır (Titus 2:13). O, bizim Rab’bimizdir (Romalılar 10:9-10). O, İsa’dır!