MakaleSoru-Cevap

“Baba, Oğul ve Kutsal Ruh” adıyla mı vaftiz etmeliyiz, yoksa “İsa’nın” adıyla mı?

Matthew Slick

Doğru bir vaftiz Baba, Oğul ve Kutsal Ruh adıyla yapılmalıdır çünkü böyle yapılmasını İsa buyurmuştur, “Bu nedenle gidin, bütün ulusları öğrencilerim olarak yetiştirin; onları Baba, Oğul ve Kutsal Ruh’un adıyla vaftiz edin” (Matta 28:19). İsa’nın buyruğu, vaftizin böyle olması gerektiği ile ilgilidir. Eğer doğru vaftiz etme yöntemi buysa, o halde niçin Yeni Antlaşmadaki bazı bölümlerde insanlar “İsa’nın” adıyla vaftiz edildiler?

  • Elçilerin İşleri 2:38 – “Petrus onlara şu karşılığı verdi: “Tövbe edin, her biriniz İsa Mesih’in adıyla vaftiz olsun. Böylece günahlarınız bağışlanacak ve Kutsal Ruh armağanını alacaksınız.”
  • Elçilerin İşleri 10:48 – “Böylelikle onların İsa Mesih adıyla vaftiz olmalarını buyurdu. Sonra onlar Petrus’a, birkaç gün yanlarında kalması için ricada bulundular.”
  • Elçilerin İşleri 19:5 – “Onlar bunu duyunca, Rab İsa’nın adıyla vaftiz oldular.”

Onların “İsa’nın adıyla” vaftiz etmelerinin amacı, bunu bir formül olarak kullanmak için değildi. Sebep şu ki, “adıyla” ifadesi, “yetkisiyle” anlamına geliyor. Bunu Elçilerin İşleri 4:7-10 ayetleriyle kanıtlayabiliriz:

“Petrus’la Yuhanna’yı huzurlarına getirtip onlara, “Siz bunu hangi güçle ya da kimin adına dayanarak yaptınız?” diye sordular. O zaman Kutsal Ruh’la dolan Petrus onlara şöyle dedi: “Halkın yöneticileri ve ileri gelenler! Eğer bugün bir hastaya yapılan iyilik nedeniyle bizden hesap soruluyor ve bu adamın nasıl iyileştiği soruşturuluyorsa, hepiniz ve bütün İsrail halkı şunu bilin: Bu adam, sizin çarmıha gerdiğiniz, ama Tanrı’nın ölümden dirilttiği Nasıralı İsa Mesih’in adı sayesinde önünüzde sapasağlam duruyor.”

Yahudiler, “bunu hangi güçle ya da kimin adına dayanarak yaptınız” diye sormuşlardı. Petrus’un cevabı ise şifa bulan kişinin İsa’nın adıyla iyileştiğiydi. Diğer bir deyişle, “İsa’nın adında / adıyla” ifadesi, Mesih’in yetkisini ön plana çıkarmaktadır. Bunu Yeni Antlaşmanın birçok yerinde görebiliriz.

  • Elçilerin İşleri 3:6 – “Petrus, “Bende altın ve gümüş yok, ama bende olanı sana veriyorum” dedi. “Nasıralı İsa Mesih’in adıyla, yürü!”
  • Elçilerin İşleri 16:18 – “Ve günlerce sürdürdü bunu. Sonunda, bundan çok rahatsız olan Pavlus arkasına dönerek ruha, “İsa Mesih’in adıyla, bu kızın içinden çıkmanı buyuruyorum” dedi. Ruh hemen kızın içinden çıktı.”
  • Korintliler 5:4-5 – “Rabbimiz İsa’nın adıyla zaten yargılamış bulunuyorum. Ben ruhça aranızdayken Rabbimiz İsa’nın gücüyle toplandığınız zaman, bedeninin yok olması için bu adamı Şeytan’a teslim edin ki, Rab İsa’nın gününde ruhu kurtulabilsin.”
  • Korintliler 6:11 – “Bazılarınız böyleydiniz; ama yıkandınız, kutsal kılındınız, Rab İsa Mesih adıyla ve Tanrımız’ın Ruhu aracılığıyla aklandınız.”
  • Efesliler 5:20 – “…durmadan, her şey için Rabbimiz İsa Mesih’in adıyla Baba Tanrı’ya şükredin.”
  • Selanikliler 3:6 – “Kardeşler, bizden aldıkları öğretilere uymayıp boş gezen bütün kardeşlerden uzak durmanızı Rab İsa Mesih’in adıyla buyuruyoruz.”

Gördüğünüz üzere “Rab İsa’nın adıyla” ve “İsa’nın adında” ifadeleri, “İsa’nın yetkisiyle” anlamına geliyor. Bu nedenle, biri doğru düzgün bir biçimde vaftiz edildiğinde, İsa’nın adıyla vaftiz edilir; yani İsa’nı yetkisiyle. O halde, bir kişi İsa’nın adıyla vaftiz edildiğinde doğru olan şey “Seni Baba, Oğul ve Kutsal Ruh’un adıyla vaftiz ediyorum” denmesidir; çünkü İsa böyle buyurmuştur.

Didake ve Vaftiz Formülü

Didake muhtemelen M.S. 65 ve 80 yılları arasında kaleme alınmış çok eski bir belgedir. Didake ayrıca “12 Elçinin Öğretileri” olarak da bilinir. Didake, Kutsal Yazı değildir ancak erken kilise dönemindeki bazı uygulamaları daha iyi anlamamız için eski dönemlere ışık tutar. Didake’de yazılana göre vaftiz formülü şöyleydi:

“Vaftiz konusuna gelince, şöyle vaftiz edin: öncelikle bu talimatları yerine getirin ve [kişiyi] Baba ve Oğul ve Kutsal Ruh’un adıyla akarsuda vaftiz edin.” (Didake 7:1)

Eğer erken kilise, günümüzdeki Tekçi Pentikostal sapkınları gibi “İsa’nın adında” vaftiz etmiş olsalardı, niçin Didake’de de aynı şey öğretilmedi? Çünkü erken kilisede de insanlar tıpkı İsa’nın buyurduğu gibi Baba, Oğul ve Kutsal Ruh’un adıyla vaftiz edilirlerdi (Matta 28:19).

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu